שיפוץ גירים אוטומטיים – למה ומתי נכון לשפץ ולא להחליף

שיפוץ גירים אוטומטיים – למה ומתי נכון לשפץ ולא להחליף

אחד המרכיבים החשובים ביותר בכל כלי רכב הוא הגיר שלו. בעזרתו אנחנו יכולים להחליף הילוכים, והלכה למעשה, בעזרתו אנחנו יכולים להתחיל בנהיגה, לנהוג, לעצור, לחנות ולבצע פעולות שונות. זה נכון בוודאי כשמדובר בכלי רכב ידני, אך זה נכון גם בכלי רכב אוטומטי.

נכון שברכב אוטומטי, השימוש במוט ההילוכים הוא הרבה פחות נפוץ במהלך הנהיגה. אנחנו לא צריכים להחליף כל הזמן הילוכים. מצד שני, אנחנו לא יכולים להתחיל לנהוג מבלי להחליף הילוך מפארקינג לדרייב, ואנחנו לא יכולים בהמשך לבצע חנייה, מבלי לעבור לרוורס. לכן, אנחנו חייבים שהמוט יהיה תקין, אנחנו חייבים שהגיר יעבוד כמו שצריך.

עכשיו עולה שאלה, האם כשהגיר של הרכב מתקלקל, אנחנו צריכים לרכוש גיר חדש או שמא אנחנו יכולים לבצע שיפוץ של הגיר קיים? שיפוץ גירים אוטומטיים זה דבר מאוד שכיח, אנחנו יכולים למצוא לא מעט מוסכים שמבצעים טיפולים ועבודות מסוג זה. כמובן שעלינו לפנות אך ורק אל מקומות שמתמחים בכך, אנחנו לא יכולים לפנות אל כל מוסך, שכן צריך כלים מיוחדים לצורך ביצוע העבודה, צריך לעבוד עם מחשב ייחודי שיאפשר כיוונון של הגיר, וכן צריך למצוא צוות מקצועי שמתמחה בכל מה שקשור לאבחון הבעיה וטיפול.

לפני שאנחנו נסביר למה ומתי נכון לשפץ גירים אוטומטיים, חשוב לציין שתי נקודות בסיס. הראשונה, אם אנחנו רוצים ליהנות מכלי הרכב שברשותנו, בצורה נכונה, בצורה טובה, לאורך זמן, אנחנו חייבים להיות ערים לכל דבר, להיות ערים לכל שינוי בתפקוד שלו, ועל כן, אם אנחנו מרגישים קושי מסוימת בתפקוד של הגיר, עלינו לקחת את הרכב באופן מיידי למוסך ולטפל בבעיה. אם לא נעשה זאת, אנחנו עלולים להסתכן ביצירת בלאי משמעותי יותר לרכב, וכן אנחנו עלולים למצוא את עצמנו נוהגים במצב מסוכן.

הנקודה השנייה שאנחנו צריכים לקחת בחשבון היא, שיפוץ גירים אוטומטיים הוא דבר נכון, אם מדובר כמובן במצב בו התועלת גוברת על העלות. כלומר, יש מצבים בהם נגלה שישתלם לנו הרבה יותר להחליף את הגיר, אך יש מקרים בהם הצוות במוסך יאבחן את הבעיה ויחליט שאפשר להתמודד איתה גם באמצעות שיפוץ הגיר, מבלי שיש צורך להחליף אותו.

מתי ונכון לפנות אל מוסך לצורך שיפוץ גירים

כשאנחנו משתמשים ברכב באופן כללי ובפרט בגיר של הרכב, אנחנו אמורים להרגיש שהפעולות שאנחנו מבצעים הן חלקות, הן מיידיות, אנחנו לא אמורים להרגיש קושי מסוים, אנחנו לא מרגישים שעלינו להפעיל כוח בשביל לייצר את הפעולה ובטח לא מצב בו הגיר תקוע.

עם הזמן, ככל שמשתמשים יותר ברכב, סביר להניח שהגיר כמו חלקים אחרים יצבור בלאי. זה אומר, שמרכיבים מסוימים בתוכו פשוט יישחקו, ייהרסו, כבר לא יעבדו כמו שצריך. במקרים כאלה, עלינו פשוט לבחון אופציה כיצד לטפל בבעיות שנוצרות.

ברמת העיקרון, אנחנו יכולים וצריכים לפנות אל המוסך ברגע שאנחנו מגלים בעיה מסוימת. אין סיבה שאנחנו נמתין עם זה. הרי זו יכולה להיות בעיה משמעותית שתשפיע על תפקוד הרכב. אם אנחנו לא ערים לכך, הרי בעת שאנחנו לוקחים את הרכב לטיפול תקופתי או טיפול לקראת טסט, הרי שהצוות במוסך אמור לעלות על הבעיה ולהחליט כיצד נכון לטפל בה.

כמו שציינו, לא תמיד יש צורך להחליף גיר ישן בגיר חדש. לעיתים, ישתלם לנו יותר כלכלית לשפץ את הגיר הישן, בוודאי אם הבעיה איננה מורכבת מדי ואם ניתן לטפל בה בצורה יעילה ומהירה.